Det er turer av ulik lengde, og det er mulig å kombinere ulike turer.
Noen av turene går på desiderte turveier, andre delvis på sykkelstier og mindre traffikerte bilveier.
Turbeskrivelsene våre gjør det lett å finne frem og orientere seg, se eksempel til høyre.
Vi har to el-sykler og to vanlige sykler til leie for gjester som bor to eller flere netter hos oss.
Langs Jærkysten i sør
En variert sykkeltur gjennom jærsk kulturlandskap, langs kysten innenfor sandstrand, gjennom fjell, knauser og skog.
Fra havnen i Sirevåg er det kort vei til krigsminnet Sirevåg kystfort. Dette anlegget blei etablert i 1942 av den tyske okkupasjonsmakta, med russisk arbeidskraft. Store deler av festningsanlegget er sprengt inn i fjellet.
På tilbakeveien legger vi turen opp i småkupert kulturlandskap.
Den vestlandske hovedvei
Den Vestlandske Hovedvei gikk fra Stavanger over Jæren til Egersund, til Moi over Tronåsen. Prosjektet startet i 1789 i Stavanger. Byggearbeidet gikk ikke fort framover. Veien over Hegrestadfjellet, altså denne turen, ble først bygd i 1840.
Veien går i rette linjer, uten hensyn til bratte bakker. Dette skyldes at de som ledet byggingen var utdannet i Danmark, der det ikke var problemer med kupert terreng som i Norge. Videre skulle veien bygges så billig som mulig, og det ble prioritert å bygge kort fremfor å legge veien i bedre trasèr rundt høydedrag. Biler trafikkerte veien til 1940, da den ble avløst av dagens trasè Tengs-Ogna.
Denne veien har nå blitt yndet gang-/sykkeltur i et karrig kupert landskap av fjell, myrer og småvann. Vær forberedt på å måtte gå opp de bratteste bakkene, dersom du ikke har el-sykkel.
Kombiner gjerne denne turen med Den gamle Jærbanen på en heldagstur til Egersund. Du kan sykle tur/retur, eller ta toget tilbake til Vigrestad.
Mens Jæren hovedsaklig er et flatt jordbruks-landskap, består vår naboregion Dalane av et småkupert fjellandskap, med myrer, vann og jordbruksarealer.
Vi anbefaler å besøke hyggelige Egersund by og det gamle kjøpstedet Sokndal.
Den gamle Jærbanen
Idyllisk gang- og sykkeltur på nedlagt trasè av Jærbanen gjennom kupert landskap, skog og skjærgård.
Du kan ta lokaltoget fra Vigrestad til Hellvik/Egersund.
Kombiner gjerne denne turen med Den Vestlandske hovedvei på en heldagstur til Egersund. Du kan sykle tur/retur, eller ta toget tilbake til Vigrestad.
I perioden 1874-1878 ble Jærbanen mellom Stavanger og Egersund anlagt. Gjennom det kuperte terrenget mellom Hellvik og Egersund buktet den smalspora banen seg frem mellom knauser og tjern, inntil den ble omlagt i forbindelse med etablering av Sørlandsbanen i 1944.
I dag er den en av distriktets flotteste og mest innholdsrike tur- og sykkelveier. Flotte utsiktspunkt, vekslinger mellom åpne lyngmarker, lune skogteiger og vakker skjærgård, høye fjellskjæringer, mektige steinfyllinger og mange spor fra den gamle jernebanehistorien.
Eigerøy fyr
Bli med på en flott tur ut i havgapet, til det eldste fyret av støpejern i Norge.
Fra Egersund togstasjon til starten på fotturen er det ca 1/2 times sykkeltur.
Eigerøy fyr ligger på de ytterste knausene på Midbrødøya (Nordre Eigerøya). Byggingen av fyret startet i 1853. Resultatet var Norges første fyrtårn i støpejern, og det ble fôret innvendig med 70.000 murstein. Eigerøy fyr ble automatisert og avfolket så sent som i 1989. Fyret er 32,9 m høyt.
Veien til fyret ble åpnet i 1996 og er en gruslagt kombinasjonsvei for landbruksdrift og friluftsliv. Veien snor seg hensynsfullt mellom glattskurte småknauser i et særegent landskap.
Trollpikken
Opplev en helt spesiell fjellformasjon!
Har du syklet eller tatt toget til Egersund, er det kort vei på sykkel til starten på turen til Trollpikken.
Trollpikken ble verdensberømt over natten sommeren 2017 da noen kappet den av, og den ble gjenreist kort tid etterpå.
Turen er kort gjennom typisk Dalaneterreng, dvs. småkupert fjellandskap med myrer og vann.
Copyright © Med enerett